Wystartował Blik – polski system płatności mobilnych. Jak działa?

Dokładnie dzisiaj został uruchomiony system płatności mobilnych o nazwie Blik. Został on opracowany przez Polski Standard Płatności i w tym momencie działa już w całkiem pokaźnej liczbie banków: PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Bank Millenium oraz Bank Zachodni WBK. Dzięki niemu wszyscy klienci tych banków będą mogli płacić za swoje zakupy przy użyciu telefonu komórkowego.

Blik nie jest tak naprawdę niczym nowym. System został oparty na wcześniejszym mechanizmie, który był dostępny tylko dla klientów PKO BP pod nazwą IKO. Teraz po prostu zmieniono nazwę, nastąpił rebranding całej usługi no i do grona banków dołączyło jeszcze kilka innych placówek dzięki czemu grono potencjalnych klientów jest dużo większe. Banki szacują je nawet na kilkanaście milionów Polaków, a to już całkiem niezła baza.

Dzięki Blik możemy płacić w sklepach stacjonarnych, przez Internet, a nawet wypłacać pieniądze z bankomatu. System nie opiera się na NFC, czy jakiekolwiek innej technologii zbliżeniowej. Zamiast tego klient za każdy razem generuje specjalny kod w aplikacji mobilnej, który następnie albo podaje kasjerce w sklepie, albo przepisuje na stronie internetowej, albo wpisuje w bankomacie, gdy chce wypłacić pieniądze. Może nie jest to najszybszy system, ale z pewnością brak konieczności posiadania smartfona z NFC sprawia, że dużo więcej osób może z niego korzystać. Tak naprawdę Blik będzie działać na każdym smartfonie czy też tablecie, o ile ten będzie miał dostęp do Internetu.

Podstawowym problemem w przypadku Blika jest dostępność terminali, bankomatów i sklepów internetowych. Niestety nie da się zapłacić przez aplikację wszędzie. Aktualnie dostępnych jest 7 tys. punktów w sklepach stacjonarnych oraz mniej więcej 5 tys. sklepów internetowych, ale wkrótce liczba ta ma się dość znacząco powiększyć, nawet do 200 tys. Każdego dnia ma przybywać nawet kilkaset terminali obsługujących nowy standard płatności mobilnych. W przypadku bankomatów jest ich aktualnie 5,5 tys., ale do końca roku liczba ma się zwiększyć prawie trzykrotnie do 15 tys. Jak widać bankom bardzo zależy na tej metodzie płatności i to bardzo dobra informacja dla nas – klientów. Jeśli jesteście ciekawi, gdzie są terminale, bankomaty i jakie sklepy obsługują Blika, to te informacje powinniście znaleźć na stronie każdego z banków należących do Polskiego Standardu Płatności.

Chociaż nie jestem wielkim zwolennikiem płatności mobilnych, to cieszę się na wprowadzenie Blika. System jest prosty, a jego dotychczasowi użytkownicy (mowa o IKO) oceniali go bardzo dobrze. Sporym plusem jest też to, że nie będziemy musieli instalować dodatkowych aplikacji, bowiem każdy bank wprowadzi obsługę Blika we własnej appce. Jako klient ING już nie mogę się doczekać aż przetestuję możliwości nowego standardu. Możecie być pewni, że napiszę wtedy kilka słów na ten temat.

  • gość

    Niestety WBK nie pomyślało przez tyle miesięcy o użytkownikach z iOS i dziś zdziwienie użytkowników miesza się z oburzeniem ! Blik nie dla wszystkich w BzWBK !

  • karollipko

    idea super. Dobry ruch z takim miedzybankowym systemem. IKO ładnie śmiga, zobaczymy jak bedziez z blik ;)