Jaka przyszłość czeka Mapy Here w rękach BMW, Mercedesa i Audi?

Stało się to, o czym mówiło się już od dłuższego czasu. Kolejny biznes Nokii trafia w inne ręce. Najpierw część odpowiedzialna za smartfony trafiła w ręce Microsoftu, a teraz Mapy Here zostają kupione przez Audi, BMW i Mercedesa. Tym samym Nokia praktycznie przestanie działać na konsumenckim rynku mobilnym.

Mapy Here nie zostały zbudowane przez Nokię od podstaw. W 2008 roku mapy zostały kupione od Navteq za kwotę 8,1 mld dolarów. Od tamtego czasu były przez cały czas rozwijane. Przez jakiś czas dostępne były tylko w wersji na Windows Phone’a, ale z czasem trafiły także na pozostałe systemy operacyjne – Androida oraz Apple iOS-a.

Teraz Here zostaje sprzedane za mniej więcej 2,8-3 mld euro, więc trudno mówić o tym, że Nokia zrobiła na tym biznes. W ciągu 8 lat (bo transakcja sprzedaży zostanie sfinalizowana na początku 2016 roku) oznacza to kilka mld dolarów straty.

Mapy Here zostają kupione przez trzy firmy – BMW, Merceda i Audi. Każda z nich dostanie takim sam udział w biznesie. Poza tym do prac nad oprogramowaniem zaproszeni mają zostać inny producenci samochodów.

– Cyfrowe mapy o wysokiej precyzji są kluczowym elementem przyszłej mobilności. Kupując Here chcemy zabezpieczyć niezależność tej usługi dla wszystkich producentów i dostawców pojazdów oraz klientów w innych branżach – powiedział Dieter Zetsche, szef Daimlera.

I nie ma czemu się dziwić. Mapy to z całą pewnością przyszłość rynku samochodów. Nie od dzisiaj trwają pracę nad autonomicznymi pojazdami, które przecież bez niezwykle precyzyjnych map nie będą w stanie samodzielnie poruszać się po drogach. Zakup Here może być początkiem czegoś większego.

W informacji prasowej, która została udostępniona przez niemieckich producentów, można także przeczytać co nieco o planach na przyszłość. Już dzisiaj nowoczesne samochody są wyposażone w masę czujników i kamer. Dlaczego nie miałyby one być wykorzystywane do aktualizowania map? Przecież BMW, Mercedes czy Audi potrafią rozpoznać znak ograniczenia prędkości. Jeśli nie będzie się zgadzać z tym, co będzie zapisanie w mapach, to od razu samochód będzie mógł zaktualizować informacje. Brzmi to szalenie ciekawie i intrygująco.

Zastanawiam się tylko, jak biznes będą miały firmy motoryzacyjne w zatrzymaniu Here w wersjach na systemy mobilne. Po co Audi, Mercedes i BMW mają rozwijać mapy, które de facto są za darmo dostępne dla niemal wszystkich użytkowników sprzętu mobilnego? Po co trzymać aplikacje w Sklepie Play czy też App Store? Przecież po części chodzi o to, aby takie mapy stanowiły o przewadze jednego producenta aut nad drugim. Jest wiele pytań, na które nie znamy w tym momencie odpowiedzi. Mam nadzieję, że Here nie zniknie ze sklepów mobilnych, chociaż wiem, że należy się z tym liczyć. Oczywiście producenci aut zapewniają, że Here pozostanie produktem niezależnym i nadal będzie oferowane w obecnej formie, ale zawsze tego typu deklaracje należy traktować z lekkim przymrużeniem oka.

  • BuKoX

    Zawsze polecam mapy Here ale ostatnio kilka razy się na nich mocno zawiodłem i wyleciały z telefonu.