iOS generuje największy ruch reklamowy i najlepiej monetyzuje

Opera opublikowała raport na temat reklamy mobilnej w pierwszym kwartale 2013 roku. Wyraźnie wynika z niego, że użytkownicy systemu iOS generują największy ruch reklamowy, co przekłada się też na największe zyski reklamujących.

Dane, zebrane przez Operę, pochodzą z ich własnej platformy reklamy mobilnej, która składa się z: AdMarvel, Mobile Theory, 4th Screen Advertising oraz Opera Mediaworks Performance. W sumie, za ich pośrednictwem, wyświetlanych jest ponad 50 miliardów reklam miesięcznie na około 12 tysiącach stron internetowych w wersji mobilnej i aplikacjach. Jak widzicie, daje to dość sporą i wydaje mi się, że reprezentatywną liczbę.

Przechodząc już do szczegółów. Użytkownicy systemu operacyjnego iOS generują aż 44,53% ruchu na reklamach mobilnych, co przekłada się na 49,23% przychodów dla reklamujących. Dla porównania, Android osiąga odpowiednio 31,26% ruchu i jedynie 26,72% przychodów. Dane prezentują się jeszcze ciekawiej, jeśli spojrzy się na rozróżnienie pomiędzy smartfonami i tabletami:

tabela-opera

Jak widzicie, reklamy mobilnej mają się najlepiej na telefonach komórkowych, obojętnie czy chodzi o system operacyjny iOS czy też Android. Tablety cały czas stanowią zdecydowaną mniejszość.

Przewaga Apple nad Google wynika z bardzo prostej rzeczy. Urządzenia z nadgryzionym jabłkiem to produkty premium, na które mogą sobie pozwolić osoby o zasobnych portfelach. Są bogatsi, więc więcej kupują, a to z kolei przekłada się na większe zainteresowanie reklamami. Na Androida oczywiście też jest wiele drogich i high-endowych telefonów, ale większość stanowią jednak smartfony ze średniej i niskiej półki, czyli takie, na które decydują się mniej zamożni. Analogia w tym przypadku jest bardzo oczywista.

Jeśli chodzi konkretne kontynenty i państwa, to Stany Zjednoczone cały czas generują aż 75,4% przychodów na reklamach mobilnych. Co ciekawe, Amerykanie odpowiadają za 50,7% ruchu (spadek z 60% w poprzednim kwartale). Szczególnie szybko rośnie rynek europejski. Mieszkańcy Starego Kontynentu generują już 21% ruchu (w zeszłym kwartale było to 14,61%). W Europie wyróżnia się przede wszystkim pięć państw: Wielka Brytania, Włochy, Niemcy, Francja i Hiszpania.

wykres-kontynenty

Źródło: Opera, Techcrunch