Aplikacje na Androida i iOS w 2014 roku – wszystko, co musisz wiedzieć

Co prawda rok 2014 już dawno się skończył, a nawet przeżyliśmy 1/12 z 2015 roku, ale wciąż możemy spodziewać się wielu podsumowań. Tym razem zajmiemy się rewelacyjny raportem na temat Androida i Sklepu Google Play oraz iOS-a i App Store. Dowiecie się z niego dosłownie wszystko o tym, co działo się w 2014 roku – ile aplikacji pobrano, jakie były najpopularniejsze, które najwięcej zarabiały itd. Wszystko!

Ilość pobranych aplikacji Android vs iOS

Pod względem pobranych aplikacji nie zmieniło się zbyt wiele. Oba sklepu znacząco urosły pod tym względem w porównaniu do 2013 roku, ale to Android urósł bardziej. Dużo bardziej! W całym 2014 roku ze Sklepu Google Play pobraliśmy w sumie o 60 proc. więcej aplikacji i gier niż z Apple App Store. To ogromna różnica.

android-vs-ios-pobrania

Przychody z aplikacji Android vs iOS

Jednak zdecydowana większa liczba użytkowników systemu Android w połączeniu z ogromną przewagą w ilości pobieranych aplikacji i gier nijak ma się do przychodów wpływających na konto Google’a, Apple i deweloperów. I chociaż ponownie mamy do czynienia z ogromnym wzrostem, zarówno Sklepu Google Play jak i App Store, to tym razem ten drugi powiększył swoją przewagę i w tym momencie zarabia o mniej więcej 70 proc. więcej. Już wielokrotnie zastanawiano się, co jest tego powodem i nie trzeba być Einsteinem, żeby wymienić co najmniej kilka. Ot chociażby otwartość Androida i skala piractwa, czy też zamożniejsi użytkownicy sprzętów Apple.

Ciekawe jest natomiast to, że Stany Zjednoczone, Korea Południowa i Japonia generują większy przychód niż pozostały świat razem wzięty. Największe wzrosty zanotowały – Brazylia pod względem ilości pobrań oraz Chiny w kontekście przychodów. Kolejnymi krajami, które powinny zanotować wzrosty w 2015 roku są przede wszystkim: Turcja, Meksyk, Wietnam i Indonezja.

android-vs-ios-przychody

Najważniejsze rynki Android vs iOS

Przeglądając dane nasuwa się praktycznie tylko jeden wniosek – rynek rośnie przede wszystkim na rynkach wschodzących.

  • W USA, Korei Południowej i Japonii ilość pobrań wzrosła 1,1x, a przychody 1,7x,
  • W Brazylii, Chinach i Rosji te liczby wynoszą odpowiednio 1,4x oraz 2,3x,
  • Dla porównania – w Europie Zachodniej (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Francja) ilość pobrań wzrosła 1,1x, a przychody 1,5x,

Wygląda na to, że rynki najbardziej rozwinięte, chociaż cały czas notują wzrosty, to jednak są już dość mocno nasycone i niewiele wskazuje na to, aby w kolejnych latach znowu szły mocno w górę. Na plus na pewno należy uznać rynki rozwijające się (przynajmniej pod tym względem, a nie całej gospodarki). Okazuje się także, że cały czas sporo zyskują komunikatory mobilne, które w 2014 roku urosły aż o 53 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Całkiem nieźle radzą sobie także aplikacje podróżnicze, szczególnie Uber oraz Lyft (nawet pomimo kontrowersji wokół nich).

Jakie aplikacje pobierają kobiety, a jakie mężczyźni?

Ciekawe informacje płyną z raportu także na temat tego, jakie aplikacje najbardziej interesują mężczyzn, a jakie interesują kobiety. Okazuje się, że ta brzydsza płeć instaluje na swoich smartfonach i tabletach zdecydowanie więcej gier. Z kolei kobiety przede wszystkim cenią sobie aplikacje społecznościowe, fotograficzne i wideo. Nie powinno to być dla nikogo zaskoczeniem. Tak to już ten świat jest ułożony, że faceci lubią pograć, a kobiety pogadać i robić fotki.

aplikacje-mobilne-kobiety-vs-mezczyzni

W co przede wszystkim lubimy grać?

App Annie mówi w swoim raporcie o grach supercasualowych i jako przykład podaje Flappy Bird. I chociaż cały czas są one niezwykle popularne i praktycznie w każdym miesiącu taki tytuł znajduje się na liście najpopularniejszych, to jednak zdecydowanie lepiej radzą sobie nieco bardziej skomplikowane tytuły. Trochę mnie to dziwi, ale może dlatego, że patrzę ze swojej perspektywy. Sam nie lubię skomplikowanych gier mobilnych w stylu Modern Combat. Nie są one w stanie na dłużej przyciągnąć mnie do niewielkiego ekranu smartfona, głównie przez irytujące i męczące sterowanie. Zdecydowanie bardziej cenię sobie proste gry, które idealnie sprawdzają się na rynku mobilnym, np. Soccer Stars, Best Fiends, Angry Birds, czy też Candy Crush Saga. Jednak wygląda na to, że w tym przypadku jestem w mniejszości.

Najpopularniejsze kategorie aplikacji w Sklepie Google Play

Pod tym względem nie zmieniło się zbyt wiele. Cały czas dzielą i rządzą gry i to zarówno pod względem ilości pobrać, jak i płynących zysków. Na drugim miejscu (w obu zestawieniach) znajdują się komunikatory. Świetnie radzą sobie także aplikacje społecznościowe, rozrywkowe i tzw. narzędzia, ale w przychodach i pobraniach zajmują one już różne miejsca.

Sklep-Google-Play-najpopularniejsze-kategorie-aplikacji

Pełny raport znajdziecie na stronie App Annie. Polecam lekturę wszystkim zainteresowanym rynkiem mobilnym, a przede wszystkim deweloperom aplikacji i gier mobilnych!

Zdjęcie: FotoBIB / iW / CC BY-NC-SA