Adblock Fast znika ze Sklepu Play. Google nie pozwoli na blokowanie reklam!

Ostra reakcja Google nie powinna nikogo dziwić. Firma, która znaczącą większość przychodów czerpie z reklam, w tym mobilnych, nie mogła sobie pozwolić na obecność w Google Play aplikacji do… blokowania reklam. Dlatego też Adblock Fast błyskawicznie został usunięty.

Kilka dni temu pisałem o Samsungu, który w najnowszej wersji swojej przeglądarki mobilnej dodał API umożliwiające blokowanie reklam. Wystarczyło tylko zainstalować aplikację Adblock Fast i reklamy na stronach znikały jak za dotknięciem magicznej różdżki. Appka szybko zyskiwała na popularności i w ciągu zaledwie kilku dni została pobrana ponad 50 tys. razy. Błyskawicznie znalazła się w zestawieniu najpopularniejszych aplikacji mobilnych na Androida. Google nie mógł sobie na coś takiego pozwolić.

Twórcy Adblock Fast otrzymali wiadomość od Google, w której informowani są o usunięciu aplikacji ze Sklepu Google Play. Jako powód podano naruszenie Umowy dystrybucyjnej dla programistów w Google Play, a konkretnie sekcji 4.4, która mówi:

„Programista zobowiązuje się nie podejmować żadnych działań związanych ze Sklepem (także w zakresie tworzenia i dystrybucji Produktów), które utrudniają lub zakłócają działanie, powodują szkody bądź umożliwiają uzyskanie nieuprawnionego dostępu do urządzeń, serwerów, sieci lub innych obiektów i usług należących do jakiegokolwiek podmiotu, w tym między innymi użytkowników systemu Android, firmy Google i dowolnego operatora sieci komórkowej. Programiście nie wolno wykorzystywać uzyskanych ze Sklepu informacji o klientach do sprzedaży ani dystrybucji Produktów poza Sklepem.”

W tym przypadku sprawa wydaje się jasna. Adblock Fast pozwalał na blokowanie reklam, a to po prostu nie jest dozwolone. Nie jest to zresztą pierwszy przypadek, gdy Google usuwa ze Sklepu Play aplikację odpowiedzialną za blokowanie reklam. To samo spotkało bardzo popularny program AdBlock Plus w 2013 roku. Ale – co ciekawe – ten jest dostępny w Sklepie Google Play w wersji dla przeglądarki Samsunga (wykorzystuje to samo API, co Adblock Fast). Jednak nie cieszy się aż tak dużą popularnością, bowiem został pobrany zaledwie 10-50 razy (od 29 stycznia 2016 roku). Podejrzewam jednak, że i ta aplikacja wkrótce zniknie ze Sklepu Play.

Google, w rozmowie z TheNextWeb, dość oszczędnie odpowiedział na tę sytuację:

– Chociaż nie komentujemy poszczególnych aplikacji, to jednak możemy potwierdzić, że nasza polityka została tak stworzona, aby dostarczać jak najlepsze produkty zarówno użytkownikom, jak i deweloperom – można przeczytać w tym krótkim oświadczeniu.

Co w takiej sytuacji zrobi Samsung? Aplikacja może trafi do Galaxy Apps skąd bez problemu pobierze ją każdy użytkownik koreańskich urządzeń. Nie jestem jednak do końca przekonany, czy azjatycka firma będzie chciała narażać się Google’owi.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o