Nie rób płatnych aplikacji na Androida. Inwestuj we freemium

W sklepach z aplikacjami dostępne są trzy rodzaje programów – płatne, darmowe i freemium (darmowe z mikropłatnościami). Okazuje się, że te pierwsze opłaca się tylko robić na system Apple iOS, ponieważ na Androidzie są bardzo niepopularne.

Serwis App Annie prowadzi zestawienie najpopularniejszych aplikacji na systemy mobilne Android oraz iOS z rozdzieleniem na iPhone’a oraz iPada. Z tabeli można wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski. Okazuje się bowiem, że aż 96 ze 100 najlepiej zarabiających aplikacji na Androida jest w modelu freemium. Tylko 4 są płatne już przy zakupie. Dla porównania w przypadku iOS-a jest to odpowiednio 77 freemium i 23 płatne (iPhone) oraz 69 freemium i 31 płatnych (iPad). Statystyki dotyczą Stanów Zjednoczonych, czyli największego rynku zarówno dla Apple’a, jak i Google’a.

Tylko co z tego? Zacznijmy od tego, że model freemium jest coraz bardziej popularny i to nie tylko na systemach mobilnych, a nawet na komputerach. Przecież najpopularniejsze w tym momencie gry online to League of Legends czy też World of Warcraft. Obie są darmowe. Dopiero w momencie, w którym chcemy dokupić coś dodatkowego lub przyspieszyć rozwój postaci, możemy za to zapłacić. Nie ma w tym nic dziwnego, że na smartfonach i tabletach do najpopularniejszych również należą tego typu aplikacje.

Praktyka pokazuje także, że model freemium może być dużo bardziej dochodowy niż tradycyjna sprzedaż. Dlatego też nie sądzę, żeby Google miało powody do obaw.