Liam Lawson będzie ścigał się w Mistrzostwach Japonii Super Formula w 2023 roku. Zdjęcie / Getty Images
Liam Lawson nie ma czasu do stracenia.
Po dwóch sezonach w Formule 2 20-letni kierowca Kiwi zamieni tory w Europie i na Bliskim Wschodzie na japoński Tour Nine. Super Formuła
mistrzostwa, ponieważ chce zrobić kolejny krok w kierunku zdobycia miejsca w siatce Formuły 1.
Jest to turniej, który był wcześniej używany jako wyrzutnia Tytani F1 Red Bull I ich początkujących kierowców w przeszłości. Pierre Gasly zajął drugie miejsce w serii w 2017 roku, zapewniając sobie pełnoetatowe miejsce w siostrzanym zespole Red Bulla, Scuderia AlphaTauri (wówczas zespół Toro Rosso) na następny sezon.
Gasly i Lawson byli kolegami z zespołu AlphaTauri Formuły 1 w 2022 roku – z Lawsonem jako rezerwowym kierowcą zespołu – i dali młodemu Kiwi wyobrażenie o tym, czego może się spodziewać po zmianie scenerii.
„To dla mnie świetny ruch” – powiedział Lawson w rozmowie z Herald. „Formuła 2, nie bawiłem się zbyt dobrze. To była świetna bitwa, a to wielki krok w kierunku Formuły 1; samochód jest szybszy, mistrzostwa są na wyższym poziomie i są świetne. Jestem podekscytowany.
„Rozmawiałem z Pierre’em na początku roku na temat Super Formuły i wyjaśnił, jakie to wyzwanie i co robi. Myślę, że to bardzo trudne i większość zagranicznych kierowców, którzy tam jeżdżą, naprawdę ma trudności z rozpoczęciem.
„Muszę naprawdę przygotować się na przyszły rok, ponieważ trudno będzie wejść i od razu dobrze sobie radzić”.
Pomimo jazdy w Japonii w przyszłym roku, Lawson zachowa swoją rolę kierowcy rezerwowego zespołu Red Bulla F1. Na czym dokładnie będzie polegać ta rola Lawsona, nie zostało jeszcze ustalone i prawdopodobnie przybierze ona inną formę po przybyciu ośmiokrotnego zwycięzcy wyścigów Formuły 1, Daniela Ricciardo, który dołączył do zespołu jako zastępca.
„Wkrótce się dowiem”, powiedział Lawson o tym, czego można się po nim spodziewać w Red Bullu w 2023 roku. „W tej chwili moim priorytetem jest skupienie się na Super Formule, ale jednocześnie możliwość zdobywania doświadczenia Formuła 1 Drużyna też jest bardzo ważna”.
Lawson był w Japonii na testach ze swoim nowym zespołem – broniącym tytułu Team Mugen – na początku tego miesiąca, aby poznać jego nowy samochód i pracę zespołową. Powiedział, że chociaż wydaje się to bardziej profesjonalne niż Formuła 2, bariera językowa będzie czymś, co będzie musiał znaleźć sposób na jak najszybsze pokonanie.
Jego nowy zespół jest całkowicie japoński i chociaż jego inżynierowie mówią trochę po angielsku, przyznał, że wymagałoby to trochę planowania, aby wszyscy byli na tej samej stronie.
„To, co robiliśmy w teście, polegało na ustaleniu, które słowa uważamy za to samo, ale których używamy inaczej, próbując użyć tych samych słów. Na przykład rzeczy takie jak uderzenie w drogę, ja powiedziałbym uderzenie, podczas gdy oni powiedzieliby przerwę Takie rzeczy, po prostu spróbuj Używając tych samych słów i tworząc listy, aby spróbować to ułatwić.
Oprócz zdobycia pewnej wiedzy od Gasly’ego, Lawson polegał na koledze z Kiwi i byłym zwycięzcy Super Formula, Nicku Cassidy, w kwestii porad, jak wykorzystać nadarzającą się okazję.
„Opanował to w Japonii; opanował metodę odniesienia sukcesu w tym turnieju i kraju, i będzie dużą częścią pomagania mi w przyszłym roku w każdy możliwy sposób” – powiedział Lawson o Cassidy.
„Jest tak inny i wiem, że zajęło mu trochę czasu, aby się do tego przyzwyczaić – podobnie jak wszyscy – ale nie mam czasu, aby się do tego przyzwyczaić. Muszę nauczyć się wszystkiego, co mogę, od tych wszystkich różnych ludzi, którzy udoskonalili to i móc spróbować sprawić, by od razu zadziałało”.
Chociaż Lawson nie odczuwa presji związanej z koniecznością zdobywania punktów w celu uzyskania superlicencji – która jest wymagana do kierowania Formułą 1 – ponieważ już ją posiada, Red Bull wciąż ma wobec niego duże oczekiwania, ponieważ nadal patrzą na Lawsona jako przyszły kierowca F1.
reklamy
Uważano, że Lawson był w mieszance, aby obsadzić miejsce zwolnione przez Gasly’ego w AlphaTauri na 2023 rok, a francuski kierowca dołączył do Alpine. Jednak szef zespołu AlphaTauri, Franz Tost, powołał się na brak doświadczenia w pracy z kierowcą Kiwi.
„Planem są miejsca w Formule 1 tak szybko, jak to możliwe, ale kiedy to będzie możliwe, nie można powiedzieć. Chciałbym, żeby to było pod koniec przyszłego roku, ale chciałem, żeby to było pod koniec tego roku, ponieważ dobrze, a rok wcześniej chciałem to w zeszłym roku.
„Ale jednocześnie są korzyści z rozegrania kolejnego sezonu bez Formuły 1, ponieważ kiedy tam dotrę, chcę być jak najlepiej przygotowany i na pewno nie ma nic złego w zrobieniu czegoś innego. W Super Formule nauczę się i będę być lepiej przygotowanym w przyszłym roku niż ja. W tym roku”.
Sezon 2023 F1 rozpocznie się w Bahrajnie na początku marca, a sezon Super Formuły Oyamy rozpocznie się na początku kwietnia.
„Dożywotni biegacz. Pionier piwa. Guru micasica. Specjalny w popkulturze w ogóle”.