Boeing pogłębia sondę Starliner NASA, co prowadzi do dalszych opóźnień

Druga szansa Boeinga na ponowne przetestowanie wystrzelenia chwiejnej kapsuły astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną została opóźniona, prawdopodobnie do połowy 2022 roku, ponieważ NASA i kosmiczny gigant podejmują nowe wysiłki, aby zbadać problemy z zaworami paliwowymi statku kosmicznego.

Opóźnienie zwiększa problemy ze statkiem kosmicznym Starliner Boeinga, co stanowi wyraźny kontrast do SpaceX, prywatnej firmy założonej przez Elona Muska. Jego pojazd pasażerski, Crew Dragon, wzniósł swoje załogi na orbitę cztery razy w ciągu ostatnich dwóch lat i ma być piątym w Halloween.

ten Kapsułka Starliner pojawiła się w ciągu kilku godzin od premiery do stacji kosmicznej na pokładzie rakiety Atlas 5 w sierpniu, w ramach 10-dniowej misji testowej bez ludzi na pokładzie. Celem było wykazanie, że statek kosmiczny jest wystarczająco bezpieczny do transportu astronautów NASA. Jednak niektóre zawory paliwa Starliner, dostarczone przez Aerojet Rocketdyne, producenta silników rakietowych, nie otworzyły się zgodnie z projektem podczas przygotowań do startu w ostatniej chwili, co skłoniło inżynierów do umieszczenia rakiety z powrotem w wieży, a ostatecznie do ponownego umieszczenia kapsuły. fabryka.

„Nic nie wskazuje na to, że będzie jakiś problem z tymi zaworami” – powiedział dziennikarzom John Vollmer, dyrektor operacyjny Boeing Commercial Crew. Zawory są częścią ozdobnej kratki wodno-kanalizacyjnej w odłączanej skrzynce zwanej „jednostką serwisową”, w której znajduje się sprzęt napędowy Starliner. Vollmer dodał, że komponenty działały podczas poprzednich testów, w tym podczas próby systemu awaryjnego przerwania statku kosmicznego w 2019 roku.

Boeing nie określił jeszcze przyczyny wyłączenia bezpiecznika. Inżynierowie zastanawiali się nad wprowadzeniem zupełnie nowej jednostki serwisowej, ale Boeing niedawno zdecydował się zachować istniejącą, powiedział Vollmer.

Aktualne domysły dotyczące przyczyny problemu z zaworem obejmują wilgoć, która zgromadziła się w pobliżu niektórych uszczelek teflonowych zaworu. Ale bez wyraźnego winowajcy, firma planuje teraz wysłać dwie zastawki do Centrum NASA w Huntsville w stanie Ala., w celu przeprowadzenia tomografii sądowej, przy użyciu maszyn podobnych do tych, które są używane na ludziach do wykrywania chorób.

READ  Astrofizycy ujawniają największą w historii symulację Wszechświata – jak grawitacja kształtowała rozkład ciemnej materii

Boeing zbudował Starlinera w ramach kontraktu NASA wartego 4,5 miliarda dolarów. Była to część programu NASA Commercial Crew, który miał być katalizatorem prywatnego rozwoju dwóch konkurencyjnych kapsuł kosmicznych zdolnych do przewożenia astronautów do iz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. SpaceX otrzymał własny kontrakt o wartości prawie 3 miliardów dolarów, a kapsuła Crew Dragon wykonała pierwszy lot bez załogi na stację kosmiczną w 2019 roku.

Pierwsza próba Boeinga wystrzelenia bezzałogowego Starlinera w grudniu 2019 r. Nie udało się dotrzeć do stacji kosmicznej z powodu dziesiątek usterek oprogramowania, z których część musiała zostać naprawiona, gdy statek kosmiczny znajdował się na orbicie. Starliner poniósłby to, co urzędnicy określili jako katastrofalną porażkę Panel ekspertów NASA ds. bezpieczeństwa lotów powiedział wówczas, że inżynierowie nie byli w stanie szybko naprawić niektórych problemów z oprogramowaniem.

Firma spędziła 18 miesięcy, dokonując prawie 80 poprawek zarówno w statku kosmicznym, jak i… Wewnętrzna kultura bezpieczeństwa Starliner, na zlecenie NASA, Boeing zebrał 410 milionów dolarów w 2020 roku, aby ponownie uruchomić Starlinera w celu przeprowadzenia kolejnego bezzałogowego testu.

Vollmer powiedział, że Boeing ponosi również koszty ostatnich opóźnień Starlinera, nie mówiąc dokładnie, ile będą kosztować te opóźnienia. „Nie spodziewam się żadnych zarzutów ze strony rządu z tej strony” – powiedział.

Komitet Bezpieczeństwa NASA zasugerował we wrześniu, że agencja i Boeing zmienią sposób sprawdzania gotowości statku kosmicznego do przyszłych lotów. „Zbliżyliśmy się bardzo do startu bez zidentyfikowania problemu z zaworem” – powiedział George Nield, członek komitetu i były szef Biura Komercyjnego Transportu Kosmicznego FAA. Dodał, że istnieją „dość znaczące różnice” w sposobie, w jaki oba podmioty badały kwestie przed uruchomieniem.

Pan Vollmer powiedział, że jego zespół przyjmuje propozycję komisji. „Czy zamierzamy zrobić coś innego? Dokładnie tego szukamy” – powiedział, dodając, że inżynierowie mogą zdecydować się na załadowanie paliwa Starliner tuż przed startem lub znaleźć nowe sposoby na rozrzedzenie wilgoci.

READ  Ludzie odegrali główną rolę w wyginięciu mamuta włochatego

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top