NASA zwraca Boeinga Starlinera na Ziemię bez astronautów

NASA zwraca Boeinga Starlinera na Ziemię bez astronautów
Statek kosmiczny Boeinga CST-100 Starliner zbliża się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, po czym automatycznie dokuje do przedniego portu modułu Harmony. W momencie wykonania tego zdjęcia sonda leciała 400 km nad południowym Pacyfikiem. Źródło obrazu: NASA

NASA Boeing podjął decyzję o zwróceniu statku kosmicznego Starliner na Ziemię bez załogi, kładąc nacisk na bezpieczeństwo po zidentyfikowaniu problemów, takich jak wyciek helu.

Astronauci Butch Wilmore i Sonny Williams, którzy pozostaną na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do 2025 r., powrócą przez SpaceXSonda kosmiczna Dragon należąca do NASA. Ten strategiczny wybór odzwierciedla zaangażowanie NASA w bezpieczeństwo i pozwala na ciągłe gromadzenie danych w celu poprawy wydajności Starlinera w przyszłości.

Decyzja o zwróceniu Starlinera bezzałogowego

NASA ogłosiła w sobotę, że zwróci na Ziemię statek kosmiczny Starliner Boeinga bez astronautów Butcha Wilmore'a i Sonny'ego Williamsa na pokładzie statku kosmicznego. Powrót bez załogi umożliwia NASA i Boeingowi dalsze gromadzenie danych testowych Starlinera podczas jego następnego lotu do domu, nie ponosząc przy tym większego ryzyka, niż jest to konieczne dla załogi.

Willmauer i Williams, którzy w czerwcu udali się na Międzynarodową Stację Kosmiczną na pokładzie lotu testowego załogi Boeinga NASA, byli zajęci między innymi wspieraniem badań i konserwacji stacji, testowaniem systemu Starliner i analizą danych.

Konferencja prasowa załogi Boeinga NASA dotycząca testów w locie
Administrator NASA Bill Nelson i kierownictwo wzięli udział w konferencji prasowej na żywo w sobotę 24 sierpnia 2024 r. w Johnson Space Center agencji w Houston, gdzie przedstawili aktualne informacje na temat testów w locie Boeing Crew prowadzonych przez NASA. Prawa autorskie: NASA

Zaangażowanie w bezpieczeństwo i testowanie

„Loty kosmiczne wiążą się z ryzykiem, nawet najbezpieczniejsze i najbardziej rutynowe loty testowe ze swej natury nie są ani bezpieczne, ani rutynowe. Decyzja o zatrzymaniu Butcha i Sonny’ego na pokładzie statku kosmicznego była nie do przyjęcia. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna „Nasz sukces w wysłaniu na Ziemię pojazdu Starliner Boeinga bez załogi jest wynikiem naszego zaangażowania w bezpieczeństwo: naszą podstawową wartość i naszą Gwiazdę Północy” – powiedział administrator NASA Bill Nelson. „Jestem wdzięczny zarówno zespołom NASA, jak i Boeingowi za całą ich niesamowitą i szczegółową pracę”.

Willmore i Williams będą oficjalnie kontynuować pracę w ramach załogi Ekspedycji 71/72 do lutego 2025 r. Powrócą do domu na pokładzie statku kosmicznego Dragon wraz z dwoma innymi członkami załogi przydzielonymi do misji agencji SpaceX Crew-9. Oczekuje się, że Starliner opuści stację kosmiczną i dokona bezpiecznego i kontrolowanego ponownego wejścia na pokład oraz lądowania na początku września.

READ  W niedzielę SpaceX podejmie historyczną próbę przechwycenia powracającego statku kosmicznego
Długoterminowy obraz statku kosmicznego Boeing Starliner dokującego z modułem Harmony
Zdjęcie przedstawia statek kosmiczny Starliner Boeinga, który wystrzelił astronautów Butcha Wilmore'a i Sonny'ego Williamsa na Międzynarodową Stację Kosmiczną zadokowaną z przednim portem modułu Harmony. To długotrwałe, nocne zdjęcie wykonano z kompleksu orbitalnego, który przeleciał 400 km nad zachodnimi Chinami. Źródło obrazu: NASA

Wyzwania i rozwiązania dla pojazdu Starliner

NASA i Boeing zidentyfikowały wycieki helu i doświadczyły problemów z silnikami kontrolującymi reakcję statku kosmicznego 6 czerwca, gdy Starliner zbliżył się do stacji kosmicznej. Od tego czasu zespoły inżynierów wykonały znaczną ilość pracy, w tym przejrzały szereg danych, przeprowadziły testy w locie i na ziemi, przeprowadziły niezależne recenzje z ekspertami agencji ds. napędów oraz opracowały różne plany awaryjne na wypadek ponownego wejścia na pokład. Niepewność i brak zgody ekspertów nie spełniają wymogów agencji dotyczących bezpieczeństwa i wydajności lotów kosmicznych z udziałem ludzi, co skłoniło kierownictwo NASA do przeniesienia astronautów na misję Crew-9.

„Podejmowanie takich decyzji nigdy nie jest łatwe, ale chcę pochwalić zespoły NASA i Boeinga za wnikliwą analizę, przejrzyste dyskusje i skupienie się na bezpieczeństwie podczas testów w locie z załogą” – powiedział Ken Bowersox, zastępca administratora w Dyrekcji Operacji Kosmicznych NASA. „Dowiedzieliśmy się wiele o statku kosmicznym podczas jego podróży na stację i operacji w doku. Będziemy także w dalszym ciągu gromadzić więcej danych o Starlinerze podczas powrotu bezzałogowego i ulepszać system na potrzeby przyszłych lotów na stację kosmiczną”.

Podczas odprawy, która odbyła się 24 sierpnia, administrator NASA Bill Nelson, liderzy agencji i dyrektorzy Boeinga omówili przyszły plan testu lotu załogi Boeinga na Międzynarodową Stację Kosmiczną. W czerwcu Boeing wysłał astronautów NASA Butcha Wilmore'a i Sonny'ego Williamsa na Międzynarodową Stację Kosmiczną na pokładzie statku kosmicznego Starliner. Po dalszej analizie układu napędowego pojazdu Starliner powróci bez załogi we wrześniu, a Willmore i Williams pozostaną na pokładzie stacji kosmicznej do lutego jako członkowie misji. Duet powróci na Ziemię na pokładzie statku kosmicznego Dragon firmy SpaceX w lutym. Prawa autorskie: NASA

Przygotuj się na przyszłe misje

Starliner został zaprojektowany do autonomicznego działania i odbył już dwa loty bez załogi. NASA i Boeing będą współpracować nad dostosowaniem planowania zakończenia misji i systemów Starliner, aby przygotować się na powrót bez załogi w nadchodzących tygodniach. Starliner musi wrócić na Ziemię przed wystartowaniem misji Crew-9, aby upewnić się, że na stacji dostępny jest port dokujący.

READ  Turyści odwiedzali „Zaginiony Kontynent”, nawet o tym nie wiedząc

„Starliner to statek kosmiczny o bardzo dużych możliwościach i ostatecznie sprowadza się to do konieczności zapewnienia wyższego poziomu pewności w zakresie wydajności powrotnej załogi” – powiedział Steve Stich, dyrektor programu Commercial Crew Programu NASA. „Zespoły NASA i Boeinga przeprowadziły ogromną liczbę testów i analiz, a ten test w locie dostarcza kluczowych informacji na temat osiągów Starlinera w przestrzeni kosmicznej. Nasze wysiłki pomogą przygotować się na powrót bez załogi i w znacznym stopniu wpłyną na przyszłe działania naprawcze statku kosmicznego”.

Program komercyjnych załóg NASA wymaga, aby statek kosmiczny wykonał lot testowy z załogą, aby wykazać, że system jest gotowy do regularnych lotów do i ze stacji kosmicznej. Po powrocie Starlinera agencja dokona przeglądu wszystkich danych związanych z misją, aby poinformować o dodatkowych działaniach niezbędnych do spełnienia wymogów certyfikacyjnych NASA.

Astronauci NASA Butch Wilmore i Sonny Williams lot testowy samolotem Boeing
Astronauci z lotu testowego Boeing Crew z NASA (od góry) Butch Wilmore i Sonny Williams pozują do zdjęcia w przedsionku pomiędzy przednim portem modułu Harmony Międzynarodowej Stacji Kosmicznej a modułem Starliner Boeinga. Prawa autorskie: NASA

Misja agencji SpaceX Crew-9, która pierwotnie miała na pokładzie czterech członków załogi, wystartuje nie później niż we wtorek 24 września. Agencja udostępni więcej informacji na temat Crew-9, gdy szczegóły zostaną sfinalizowane.

NASA i SpaceX pracują obecnie nad kilkoma rzeczami przed startem, w tym nad zmianą konfiguracji siedzeń na pokładzie Crew-9 Dragon i modyfikacją manifestu tak, aby mógł pomieścić dodatkowy ładunek, rzeczy osobiste i skafandry kosmiczne dla Willmore i Williams Dragon. Ponadto NASA i SpaceX będą teraz korzystać z nowych obiektów w Space Launch Complex 40 na stacji kosmicznej Cape Canaveral na Florydzie w celu wystrzelenia pojazdu Crew-9, zapewniając większą elastyczność operacyjną w związku z planowanym przez NASA wystrzeleniem Europa Clipper.

Misja Crew-9 będzie dziewiątą misją rotacyjną do stacji kosmicznej w ramach programu Commercial Crew Programu NASA, który współpracuje z amerykańskim przemysłem lotniczym i kosmicznym, aby osiągnąć cel, jakim jest bezpieczny, niezawodny i opłacalny transport do i ze stacji orbitalnej dotyczące rakiet i statków kosmicznych wyprodukowanych w USA wystrzeliwanych z terytoriów USA.

READ  Dlaczego głaskanie kota generuje elektryczność statyczną?

Od ponad dwudziestu lat ludzie nieprzerwanie mieszkają i pracują na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, pogłębiając wiedzę naukową i demonstrując nowe technologie, dzięki czemu przełomowe badania naukowe nie są możliwe na Ziemi. Stacja służy jako kluczowa platforma testowa dla NASA, umożliwiająca zrozumienie i pokonanie wyzwań związanych z długotrwałymi lotami kosmicznymi oraz rozszerzenie możliwości komercyjnych na niskiej orbicie okołoziemskiej. Ponieważ spółki komercyjne skupiają się na świadczeniu usług i miejsc docelowych w transporcie kosmicznym w ramach solidnej gospodarki znajdującej się na niskiej orbicie okołoziemskiej, prowadzona przez NASA kampania księżycowa Artemis jest w toku, podczas gdy agencja przygotowuje się do przyszłej eksploracji Księżyca przez człowieka. Mars.

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *