Polska rozważy zainteresowanie rozbudową terminalu LNG w Gdańsku

Polska rozważy zainteresowanie rozbudową terminalu LNG w Gdańsku

Polski państwowy operator gazociągów Gaz-System przeprowadza drugą rundę rezerwacji, aby ocenić zapotrzebowanie rynku na nowy terminal importowy skroplonego gazu ziemnego w bałtyckim porcie Gdańsk.

Firma poinformowała w oświadczeniu, że rozpoczęła nieuregulowany proces badania rynku w celu oceny zapotrzebowania na dodatkowe moce rafineryjne, w celu utworzenia jednostki pływającej, magazynującej i uzdatniającej (FSRU) w Gdańsku. z 2028 roku.

Ogłoszenie pojawia się, gdy państwa członkowskie UE spieszą się z budową obiektów importowych LNG w celu dywersyfikacji źródeł energii i zmniejszenia zależności od importu rosyjskiego gazu.

Polska posiada już terminal importowy LNG w porcie w Świnoujściu, jednak jego obecna przepustowość uznawana jest za niewystarczającą dla ambicji kraju osiągnięcia niezależności energetycznej i zostania regionalnym hubem gazowym.

Gaz-System poinformował, że zamierza przeprowadzić badanie rynku u sąsiadów w regionie, Słowację, Litwę, Danię, Niemcy, Czechy i Ukrainę, aby ocenić zapotrzebowanie na dodatkowe moce regazyfikacyjne i zainteresowanie eksportem regazyfikowanego LNG.

Ambicje hubu gazowego: Mapa potencjalnych dostaw gazu z planowanego terminalu LNG w Gdańsku. Zdjęcie: GAZ-SYSTEM

W kwietniu 2022 r. operator poinformował, że otrzymał wiążące rezerwacje na pierwszą fazę gdańskiego projektu, wystarczające na roczny import 6,1 mld m sześc. gazu.

Kontynuacja artykułu pod reklamą

Właśnie ogłoszona runda przetestuje zapotrzebowanie rynku na dodatkowe 4,5 mld m3 rocznych mocy przerobowych w planowanym terminalu importowym.

„Decyzja o ostatecznej przepustowości remontowej nowego terminalu FSRU będzie zależała od zapotrzebowania rynku ogłoszonego w ramach toczącego się postępowania” – podała spółka.

Potencjalni nabywcy mogą zarejestrować swoje zainteresowanie udziałem w procesie rezerwacji online przed 20 marca, powiedział Cos-System.

Proponowana przebudowa gdańskiego obiektu lub instalacja drugiego FSRU otwiera przed firmą możliwość dalszego zwiększania mocy produkcyjnych.

Projekt terminalu LNG obejmie rozbudowę kilku odcinków polskiego systemu przesyłowego gazu, obejmujących łącznie 249 kilometrów gazociągów Kolnik-Gdańsk i Gustorzyn-Wicko – poinformował operator.

W listopadzie ubiegłego roku Gaz-System FSRU wybrał duńską firmę Ramboll do zaprojektowania podmorskiej części gazociągu, która ma zostać ułożona na dnie Perth i Zatoki Gdańskiej.

READ  Około 3000 ciężarówek utknęło na granicy z Ukrainą z powodu blokady prowadzonej przez polskich kierowców.

Rambol przeprowadzi badania dna morskiego, przygotuje ocenę oddziaływania na środowisko, przygotuje wstępne studium inżynieryjne i projektowe oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i pozwolenia, w tym pozwolenia na budowę, podał Gas-System.

Szansa dla Ukrainy

Serhij Makogan, niezależny konsultant i były szef ukraińskiego operatora przesyłu gazu GTS Ukraina, powiedział, że proces rezerwacji gdańskiego terminalu był „wyjątkową okazją dla Ukrainy, aby mieć długoterminową gwarantowaną opcję importu LNG”. Polska.

Makogon powiedział, że Ukraina przegapiła wcześniejsze możliwości długoterminowej rezerwacji przepustowości w istniejących terminalach importowych LNG w Polsce, Grecji i Chorwacji.

Kraj jest technicznie gotowy do korzystania z dwóch istniejących rurociągów między Ukrainą a Polską, powiedział Upstream, ale Gaz-System zmodernizuje rurociąg do granicy importu i przepompowni we wsi Strachosyna.

Według Makogona obecne roczne zdolności importowe Ukrainy z Polski wyniosłyby 6,6 mld m3, a taka inwestycja potroiłaby się, ponieważ Ukraina stosuje obecnie nieaktywne taryfy.

Ostrzegł jednak, że inwestorzy w Gdańsku mogą chcieć dodatkowych możliwości importu LNG do zasilania elektrowni gazowych w Polsce.

Ukraiński państwowy importer i dystrybutor gazu Naftogaz Ukrainy powiedział niedawno, że kraj musi otrzymać co najmniej 5 mld m3 gazu między kwietniem a październikiem, aby zgromadzić podziemne rezerwy magazynowe przed następną zimą.

Dostawy rosyjskiego gazu tranzytowego do Europy przez Ukrainę odbywały się ostatnio na poziomie około 43 milionów metrów sześciennych dziennie, czyli 40% minimalnej zakontraktowanej przepustowości tranzytowej, po spadku na początku tego roku, co nadal ogranicza ukraińskie możliwości zakupu rosyjskiego gazu tranzytowego. Własny magazyn.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *