„To nie moja praca” – artysta z Kiwi chce usunięcia muralu

„To nie moja praca” – artysta z Kiwi chce usunięcia muralu

Od ponad dwóch lat na najwyższym budynku w Ashburton wyświetlany jest mural, na którym znajdują się wszystkie znaki rozpoznawcze artysty z Kiwi, Hayley King – która występuje pod pseudonimem Flox.

Ale Hayley mówi Fair Go, że nie zapłacono jej za pracę, a co gorsza, jest to replika niskiej jakości tego, co zamierzała zrobić.

W 2020 roku firma RM Designs z siedzibą w Christchurch poprosiła artystę od szablonów o stworzenie dwóch oryginalnych dzieł sztuki do ręcznego malowania w ich nowym czteropiętrowym budynku.

Koszt zadania oszacowano na około 30 tys.

RM Designs pracuje w imieniu rodziny Murney, która jest właścicielem budynku i jest fanem Flox.

Hayley połączyła siły z artystą Rossem Liu i razem z RM Designs stworzyła projekt koncepcyjny, którym Murneyowie byli zachwyceni. Artyści pobierają za ten proces 1500 USD.

„Jeśli to zdjęcie spodoba się wszystkim stronom, ruszamy dalej” — wyjaśnia Ross.

„1500 $ doszliśmy do tego, że mamy zdjęcie, o którym można mówić”.

Ross mówi, że w tym momencie artyści nadal byli właścicielami projektów i że „nie było przeniesienia tytułu, pozwolenia na licencję ani praw do powielania”.

Stało się to jednak punktem spornym, gdy artyści zdali sobie sprawę, że nie będą w stanie wykonać pierwotnego planu ręcznego malowania muralu ze względu na pracę związaną z wyzwaniami logistycznymi.

Wrócili do RM Designs z zamiennikiem za 15 000 USD – połowę pierwotnej ceny ofertowej.

„Chodziło o stworzenie naprawdę fajnego pliku wektorowego o wysokiej rozdzielczości, odpowiedniego dla budynku tej wielkości, który można by wydrukować” — mówi Haley.

Artyści tłumaczyli, że wymagałoby to czasochłonnego odtwarzania projektów.

RM Designs nie zaakceptowało tej wyceny i postanowiło uregulować opłatę koncepcyjną w wysokości 1500 USD.

Artyści wierzyli, że to koniec tego projektu. Ale 10 miesięcy później Hayley usłyszała od fana Flox, który pochwalił ją za jej „utwór Ashburton”.

READ  Upadek: brutalny, fantastyczny thriller, który jest jednym z najbardziej trzymających w napięciu thrillerów od lat

„Powiedziałem:” Och! Chyba nie mam kawałka w Ashburton, co masz na myśli? „A Hayley odpowiedziała:” O nie, to na pewno jest twoje. „

Artyści poprosili RM Designs o wyjaśnienie. Właściciel firmy, Bernie O’Fagan, powiedział im, że koncepcja niskiej rozdzielczości została wysłana do grafika i dokonano zmian.

Hayley mówi, że powstały mural jest „niesamowitym” odzwierciedleniem jej pracy i marki Flox.

Sprawa toczyła się między prawnikami, zanim para powiedziała, że ​​się poddała. Nie chcieli pieniędzy. Chcieli zburzyć mural.

O’Fagan powiedział Fair Go, że znalazł się w trudnej sytuacji.

„Pracowałem zgodnie z terminem i pomyślałem, że mogę wziąć podstawową koncepcję i ją zmienić.

„To był pierwszy raz, kiedy zamówiłem taki mural i myślę, że być może byłem trochę naiwny, podejmując się tego, albo można to z powrotem przełożyć na stres związany z blokadami Covid, w trakcie których byliśmy, ponieważ wszystko się wydarzyło, ale oczywiście źle zrozumiałem, jak Użyj tej koncepcji.

Pisemna umowa nigdy nie została sporządzona między stronami, ale Hayley i Ross twierdzą, że w e-mailach z Berniem jasno zaznaczyli, że własność ich pracy nie zostanie przeniesiona, chyba że zostanie zakupiony plik wektorowy.

Rodzina Morney, która ostatecznie wydała 150 000 dolarów na malowidła ścienne do swojego budynku, nie wiedziała, że ​​jest problem, dopóki nie zaangażowało się Fair Go.

„Chcieliśmy fajnego dzieła, którym mogłaby cieszyć się cała nasza społeczność. Zaangażowaliśmy RM Designs, aby wykorzystało swoją wiedzę do zarządzania tym procesem, w tym kontraktami. Nie byliśmy zaangażowani w żadne negocjacje z Flox”.

Obecnie współpracują bezpośrednio z Hayley i Rossem w celu zastąpienia malowideł ściennych oryginalnym dziełem Floxa.

„To byłby dla nas najlepszy możliwy wynik”, mówi Haley.

O’Fagan mówi, że nadal chce znaleźć sposób, aby dogadać się z artystami.

READ  Ray J chce, aby Kanye West „zatrzymał” pogłoski o drugiej taśmie z Kim Kardashian

Tammy Lowe

„Ekspert Internetu. Introwertyk. Uzależniony od ulicy. Ewangelista kawy. Pisarz. Myśliciel. Miłośnicy skrajnej śpiączki. Wykładowca”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *