Książę Toytikka inspiruje swojego młodego autystycznego siostrzeńca do spełniania muzycznych marzeń

Książę Toytikka inspiruje swojego młodego autystycznego siostrzeńca do spełniania muzycznych marzeń

Caleb Teka marzy o pójściu w ślady swojego słynnego dziadka. Zdjęcie/William Sangster

Dziennikarstwo interesu publicznego finansowane przez NZ On Air

Caleb Teka (Ngai Tuhu), 21-letni uczeń Rotorua Specialty School, marzy o karierze muzycznej, podążając śladami swojego słynnego wuja.

Żyjący z autyzmem Teka jest obiecującym piosenkarzem, który twierdzi, że zainspirował go jego słynny krewny, nieżyjący już muzyk z Kiwi, Prince Toy Teka.

„Muzyka mnie uszczęśliwia i daje poczucie wolności” – mówi.

Chętnie zajmuje się produkcją muzyki współczesnej, w tym rapu, i mówi, że muzyka przynosi mu ukojenie i znaczenie.

Tika jest na ostatnim roku w szkole, która ma 93 listy i jest zaangażowana w promowanie akceptacji i rozwoju uczniów, mówi dyrektor Sherry Collins.

„Dajemy wszystkim możliwość rozwoju pewności siebie i wiedzy, a jest to miejsce, w którym nasi uczniowie czują się bezpieczni, doceniani i rozumiani”.

Szkoła oferuje programy i wycieczki, które pomagają uczniom rozwijać niezależność, w tym regularne praktyki zawodowe. Wezmą również udział w Festiwalu Kappa Haka dla Szkół Specjalnych, wcześniej występując na konkursach Kappa Haka w szkołach średnich Rotorua „owacjami na stojąco”, mówi Collins.

Cztery kolejne szkoły specjalnej troski z całego regionu zaprezentują się 20 czerwca w Goldfields Specialist School w Paeroa. Tika mówi, że jest podekscytowany tym wydarzeniem i możliwością wyjścia na scenę, którą uwielbia.

Nowozelandzki piosenkarz Prince Tui Teka, 1985. Zdjęcie/NZME
Nowozelandzki piosenkarz Prince Tui Teka, 1985. Zdjęcie/NZME

„Jako kapitan nie mogę się doczekać reprezentowania szkoły specjalnej Rotorua”.

Zastanawiając się nad swoją podróżą, Caleb zdaje sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stanął, uczęszczając do szkoły ogólnodostępnej. Przypisuje swojej obecnej szkole zapewnienie niezbędnego wsparcia i stworzenie środowiska, w którym mógłby się rozwijać.

„To, co powstrzymało mnie od tego, co robię teraz, to to, że byłem w normalnej klasie. Nie byłem w klasie, w której jestem teraz. Byłem z normalnymi dziećmi i robiłem normalne rzeczy, a niektóre stoły oddzielały mnie od innych. „

READ  Książę Andrzej organizuje imprezę strzelecką w związku z nową kłótnią z królem Karolem i księciem Williamem o lożę królewską

Mówi też, że złość powstrzymała go przed robieniem postępów, ale znalazł pozytywne ujście w boksie i pod przewodnictwem oddanej mentorki Nikki Monson.

Jedyny sposób, żeby się go pozbyć [the anger] Wtedy w szkole kazano mi trzymać to w ryzach lub wyrzucić do worka treningowego, co robię do dziś.

„Nikki była uparta. Nie poszła. Nie zostawiła mnie.”

Patrząc w przyszłość, Tika mówi, że chce zostać asystentem nauczyciela w specjalistycznej szkole, oprócz dalszego komponowania muzyki.

Inny uczeń, Brayden Donthorne, lat 21, ma ADHD, dysleksję i autyzm.

21-letni Brayden Donthorne ma ADHD, dysleksję i autyzm.  Zdjęcie/William Sangster
21-letni Brayden Donthorne ma ADHD, dysleksję i autyzm. Zdjęcie/William Sangster

Denthorne, twórca treści i miłośnik anime, również jest na ostatnim roku w szkole i uważa, że ​​pomogło mu to przezwyciężyć trudności.

„Mam trudności z koncentracją i próbami czytania, więc oni (nauczyciele) mi pomogli i teraz coraz lepiej czytam. Kocham moich nauczycieli.”

Planuje pojechać do Japonii, tworzyć książki anime (manga) i kontynuować karierę na Twitchu – platformie do transmisji na żywo.

Szkoła dokłada wszelkich starań, aby uczniowie starali się być jak najlepsi, mówi Collins, „ale nadal istnieje potrzeba większej liczby miejsc / możliwości, w których nasi 21-latkowie mogliby się zaangażować”.

Tammy Lowe

„Ekspert Internetu. Introwertyk. Uzależniony od ulicy. Ewangelista kawy. Pisarz. Myśliciel. Miłośnicy skrajnej śpiączki. Wykładowca”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *