Nowozelandzki konsument składa petycję, aby walczyć z rosnącymi cenami artykułów spożywczych

Nowozelandzki konsument składa petycję, aby walczyć z rosnącymi cenami artykułów spożywczych

Działania przeciwko podwyżkom cen przy kasie podejmuje Consumer NZ. Organizacja wystosowała wczoraj wieczorem petycję z planem przekazania jej Davidowi Clarkowi, sekretarzowi ds. handlu i spraw konsumenckich.

Petycja wzywa ministra do wykroczenia poza zalecenia Komisji Handlu zawarte w jej sprawozdaniu na temat sektora spożywczego w celu osiągnięcia silniejszej konkurencji.

Według raportu Komisji Handlu, dwie główne firmy supermarketów, Foodstuffs i Woolworths, generują ponad milion dolarów nadwyżki każdego dnia. Obaj operatorzy odrzucają ten punkt, twierdząc, że ich zyski nie są nadmierne i zauważając, że w raporcie stwierdzono również, że marże zysku są zgodne z innymi globalnymi detalistami.

Mówią, że największy składnik cen półkowych trafia do dostawców, a koszty dostawców ostatnio wzrosły.

Ale konsument z Nowej Zelandii twierdzi, że poziomy zysków są nie do zaakceptowania w czasie, gdy wiele czynników podnosi ceny artykułów spożywczych.

„Ludzie naprawdę się martwią, walczą, by związać koniec z końcem” – mówi Gemma Rasmussen z Consumer NZ.

Twierdzi, że rozsądnie jest, aby supermarkety osiągały zysk, ale obecne poziomy są nadmierne i oznaczają, że rodziny płacą od 1000 do 1200 dolarów więcej niż potrzeba na zakupy spożywcze każdego roku. Konsument z Nowej Zelandii mówi również, że istniejący duopol jest tak zakorzeniony, że inni potencjalni operatorzy nie są w stanie włamać się na rynek, aby zapewnić poważną konkurencję.

Rasmussen przyznaje, że zalecenia Komisji Handlu dotyczyły zakończenia bankowości gruntowej, czyli możliwości umieszczania przez supermarkety klauzul w umowach dotyczących tytułu własności, aby inni nie mogli kupować powierzchni pod nowe sklepy na tym samym obszarze.

Dzieje się tak od jakiegoś czasu, chociaż w Australii od 15 lat jest to uznawane za nielegalne. Food twierdzi, że nie będzie już uwzględniać tych pozycji w przyszłych transakcjach i usuwa je z niektórych historycznych sprzedaży. Woolworths mówi również, że jest otwarty na sposoby uwolnienia ziemi dla konkurencji.

READ  Udaj się na zachód, aby uzyskać najlepsze zwroty z inwestycji w nieruchomości

Consumer NZ z zadowoleniem przyjmuje te ruchy, ale twierdzi, że głównym problemem jest kontrola żywności i Woolworths nad dostawami hurtowymi, co oznacza dostęp do tanich towarów masowych.

Raport Komisji Handlu zalecił, aby główni detaliści rozważyli poprawę hurtowego dostępu do innych, podczas gdy konsument z Nowej Zelandii uważa, że ​​powinno to być regulowane przez rząd, aby zapewnić, że tak się stanie. Alternatywną sugestią jest utworzenie przez rząd własnego dostawcy hurtowego.

W tym momencie Foodstuffs twierdzi, że z przyjemnością rozwija dostawę hurtową dla innych detalistów, podczas gdy Woolworths zauważa, że ​​obecnie nie ma zmian w sposobie współpracy z hurtownikami, ale trwają prace nad tym.

Tex Edwards z Monopoly Watch to kolejny krytyk, który zgadza się z Consumer NZ, że potrzebne są faktyczne regulacje, aby umożliwić większą konkurencję.

Był odpowiedzialny za przełamanie monopolu telefonii komórkowej ze swoją firmą 2Degrees, więc ma doświadczenie w tej dziedzinie. Mówi, że obecny monopol spożywczy jest nieprzenikniony.

Oprócz zapewnienia większego dostępu do dostaw hurtowych chciałby, aby rząd „złamał władzę rynkową”, wymagając od Woolworths i Foodstuffs sprzedaży niektórych swoich sklepów. Twierdzi, że liczba nieruchomości supermarketów nie jest problemem, to fakt, że są one prawie w całości własnością tylko dwóch graczy.

Ci dwaj gracze uważają, że rynek już się otwiera dzięki większej konkurencji online, a firmy takie jak Farro inwestują w więcej sklepów. Ale Edwards nie zgadza się z tym, mówiąc, że obecni konkurenci to wyłącznie operatorzy butików i nie zapewniają skali potrzebnej do wpływania na ceny.

Sposób, w jaki jest to realizowane, jest teraz w rękach konsumentów. Jeśli zgodzą się na obecne zalecenia Komisji Handlu, które nie posuną się wystarczająco daleko, aby zwiększyć konkurencję, mogą to zrobić www.consumer.org.nz Podpisać petycję Consumer NZ.

READ  Rynek mieszkaniowy: „szybki spadek” rocznej dynamiki cen – QV

Lubisz tę historię? Śledź Fair Go dalej FacebookI ŚwiergotI Instagram I TIK Tok.

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *