Zagrożenia biznesowe w europejskim biznesie po blokadzie

 

W ciągu ostatniego roku krajobraz biznesowy stał się o wiele bardziej niestabilny z powodu przedłużającej się niepewności i zamieszania w podejściu do reagowania na pandemię, wyzwań związanych z wprowadzaniem szczepionek i pojawiających się wariantów wirusa — oraz skutków ubocznych w postaci innych rodzajów ryzyka. 

Przedsiębiorstwa musiały radzić sobie z podwójnym kryzysem gospodarczym i zdrowotnym, który wymusił nowe protokoły zaangażowania pracowników i klientów, pracę zdalną na bezprecedensową skalę, reorganizację łańcuchów dostaw oraz liczne bankructwa, konsolidacje i kreatywne partnerstwa. W związku z tymi wydarzeniami i długoterminową perspektywą ryzyka firmy zastanawiają się, jak przygotować się na to, co może je czekać w przyszłości. Najważniejsze jest dla nich przetrwanie i budowanie zaplecza. I to nie tylko w odniesieniu do trwającej pandemii i ich pozycji konkurencyjnej, ale także do niedawnych ataków cybernetycznych, katastrofalnych zjawisk klimatycznych i niepokojów społecznych, które wymagają zmian w miejscu pracy i społeczności. 

Chociaż wiele firm wprowadziło innowacje i dostosowało się do szybko zmieniających się okoliczności — przejmując w tym procesie udział w rynku — nie wszystkie to zrobiły. Nie wszystkie też skorzystają z oczekiwanego ożywienia gospodarczego. 

Przedsiębiorstwa muszą być gotowe na nieuporządkowane zmiany w tym niestabilnym okresie ożywienia. Będą też musiały wzmocnić i stale weryfikować swoje strategie ograniczania ryzyka, aby zwiększyć odporność na przyszłe wstrząsy. 

Przemysł stoi w obliczu zakłóceń z każdej strony. Liderzy muszą uważnie obserwować trzy kluczowe czynniki ryzyka:

  • polityczny; 
  • technologiczny;
  • społeczny. 

Czynnik polityczny

Firmy muszą być świadome różnych pakietów stymulacyjnych i tego, jak mogą one być ukierunkowane na poszczególne sektory lub rodzaje działalności, a także dostępności kredytów. Małe i średnie przedsiębiorstwa, walczące o przetrwanie podczas pandemii, mogą również odczuć, że cykl naprawczy nie jest łaskawy. W samych Stanach Zjednoczonych 43% mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw zostało zamkniętych w okresie od stycznia do kwietnia — a wiele innych nadal stoi w obliczu możliwości trwałego zamknięcia.

Wiele rządów również coraz częściej skłania się ku protekcjonizmowi, aby stworzyć bardziej samowystarczalną gospodarkę. Częściowo w odpowiedzi na pandemię COVID-19, podczas której zamknięcia granic, blokady i ograniczenia eksportu zdławiły rozbudowane łańcuchy dostaw, firmy muszą uważać na zmiany w polityce krajowej, które koncentrują się na bezpieczeństwie narodowym i samowystarczalności. Taka polityka może utrudnić dostępu do zagranicznych inwestycji, a także do przyszłych możliwości fuzji i przejęć.

READ  Polska pokonała East Liverpool | Wiadomości, sport, praca

Czynniki technologiczny 

Czynniki technologiczne również przyspieszają i zakłócają krajobraz biznesowy. Pandemia wywołała niezauważalną rewolucję technologiczną zarówno dla dużych, jak i małych firm. Szybka digitalizacja z dnia na dzień zmieniła interakcje społeczne i zawodowe. Handel elektroniczny, wirtualne konferencje, gry i transmisje strumieniowe odnotowały bezprecedensowy wzrost. Szacuje się, że w 2023 roku światowe wykorzystanie Internetu wzrośnie o 30%, a e-handel o 20%.

Są też takie branże, które na pandemii zyskały. Jedną z nich jest z pewnością hazard online. Kasyna już wcześniej potrafiły zainteresować duże grupy odbiorców, oferując bonus bez depozytu kasyno, natomiast globalne zamknięcie, spowodowało, że ludzie uciekali się do różnych sposobów spędzania wolnego czasu, w tym właśnie do kasyn online.

Szybka cyfryzacja zwiększyła również wykładniczo narażenie firm na zagrożenia cybernetyczne i stworzyła bardziej złożone i potencjalnie mniej bezpieczne sieci. W raporcie Global Risks Report 2021 podkreślono, że niepowodzenie działań w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego jest jednym z głównych krótkoterminowych zagrożeń. W 2020 r. byliśmy świadkami nasilających się ataków cybernetycznych na agencje rządowe i firmy na całym świecie — wiele z nich wykorzystało kryzys COVID-19 do infiltracji sieci. W skali globalnej wielkość ataków podwoiła się od drugiej połowy 2019 roku do pierwszej połowy 2020 roku.

Ta monumentalna zmiana może stwarzać potencjalne katastrofalne zagrożenia w dłuższym horyzoncie czasowym. Pochopny pęd w kierunku automatyzacji, w odpowiedzi na potrzebę wydajności i ograniczenia pracy na miejscu, może narazić przedsiębiorstwa na nieprzewidziane ryzyko finansowe i etyczne — szczególnie w przypadku bardziej aktywistycznych społecznie konsumentów i siły roboczej zaniepokojonej utratą pracy i skłonnej do przeniesienia swoich zasobów gdzie indziej.

Czynnik społeczny

Czynniki społeczne również wywierają rzeczywistą presję na przemysł. Przedsiębiorstwa stoją w obliczu wzmożonej kontroli społecznej swoich praktyk, szczególnie w odniesieniu do aspektów środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem w zakresie wyników działalności gospodarczej (ESG) oraz zmian klimatycznych. Te priorytetowe obawy zostały ponownie odzwierciedlone w tegorocznym Raporcie o ryzyku, w którym ryzyko środowiskowe dominuje w kwadrancie krajobrazu ryzyka o wysokim prawdopodobieństwie wystąpienia i wysokim wpływie.

Bardziej niż kiedykolwiek konsumenci, pracownicy i inwestorzy oczekują, że firmy będą odzwierciedlać ich wartości. Stało się to oczywiste w miarę ujawniania się długoterminowych skutków zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych pandemii, a także w reakcji na globalne ruchy na rzecz sprawiedliwości społecznej, takie jak Black Lives Matter (BLM). Na przykład zeszłego lata, w szczytowym momencie protestów BLM, tysiące firm zaprzestało reklamowania się na platformach mediów społecznościowych. Pojawiają się zagrożenia dla przychodów i reputacji, a ostatecznie dla wartości długoterminowej, związane z różnorodnością pracowników, bezpieczeństwem zatrudnienia i sprawiedliwą płacą, outsourcingiem i kontraktowaniem oraz działaniami w dziedzinie klimatu.

READ  Piłka ręczna kobiet: Polska zmierzy się z Iranem w meczu otwarcia Mistrzostw Świata w lidze angielskiej

Przekształcenia w zakresie miejsca pracy i zdrowia

Pandemia zmieniła potrzeby i wymagania pracowników oraz miejsc pracy — zarówno w biurach firmowych, jak i domowych, zakładach produkcyjnych, sklepach, szpitalach, centrach dystrybucji czy transporcie. Większe doświadczenie w zakresie pracy zdalnej i elastycznych godzin pracy zmienia oczekiwania co do tego, jak, kiedy i gdzie pracownicy będą pracować. Stawia to pod znakiem zapytania sposób, w jaki firmy utrzymują kulturę firmy, kreatywność, tożsamość i motywację swoich pracowników.

Ma to również poważne konsekwencje dla zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników oraz dla całego społeczeństwa. Firmy mogą odczuć spadek produktywności i muszą uważniej zarządzać bezpieczeństwem i ochroną pracowników. Było to z pewnością prawdą w pierwszych dniach pandemii, kiedy to badania wykazały, że 55% pracowników było mniej produktywnych i zaangażowanych z powodu pracy zdalnej.

Pracując zdalnie, wiele osób podchodzi lekceważąco do swoich obowiązków, a dystraktory i rozrywka na wyciągnięcie ręki spowodowały, że pracownicy często odwiedzają różne strony, na których mogą się relaksować. Marki działające w branży hazardowej oferując kasyno bonus bez depozytu, jeszcze bardziej zachęcają gracza do wzięcia udziału w zabawie, jednocześnie sprawiając, że nie jest on się w stanie skupić, w związku z czym efektywność firmy spada.

Na szerszym poziomie społecznym trwający globalny kryzys zdrowia psychicznego, zaostrzony przez pandemię i związane z nią blokady, przyniósł zdumiewające skutki. Utrata wykształcenia, zmiana warunków pracy, utrata zatrudnienia, izolacja i spowolnienie gospodarcze sprawiły, że wszystkie grupy wiekowe są narażone na wyższe wskaźniki depresji, lęku, PTSD i utraty produktywności. Koszty pogorszenia zdrowia psychicznego mogą wzrosnąć do 1,6 biliona dolarów w ciągu najbliższych 10 lat w samych Stanach Zjednoczonych.

Reagowanie na globalne zagrożenia

Oprócz wyzwań związanych ze zdrowiem publicznym związanych z obecnym kryzysem, rządy, agencje międzynarodowe i firmy zmagały się w wielu wymiarach z reakcją na to globalne zagrożenie. Wszystkie organizacje mogą się wiele nauczyć na podstawie wniosków z minionego roku. Jednak, zamiast przygotowywać się na ostatni kryzys, powinny one dążyć do wyciągnięcia wniosków, które można wykorzystać w odniesieniu do szeregu złożonych, pojawiających się zagrożeń.

READ  XVIII-wieczny taniec fantazyjny w Polsce, niegdyś zakazany przez komunistów, zdobył wyróżnienie UNESCO

Rozważmy, co udało się osiągnąć, gdy sektor prywatny i publiczny połączyły siły podczas kryzysu.

  • Szybki i bezprecedensowy rozwój i dystrybucja wielu szczepionek;
  • Zmiana przeznaczenia łańcuchów dostaw i procesów produkcyjnych w celu opracowania środków ochrony indywidualnej i sprzętu medycznego;
  • Możliwość przestawienia się na pracę zdalną i nowe sposoby pracy w nawet najbardziej regulowanych branżach.

Ta zdolność do działania w jednym celu musi zostać zinstytucjonalizowana — dążenie do krajowej i globalnej odporności jest większe niż jakakolwiek pojedyncza organizacja i jakiekolwiek pojedyncze ryzyko.

Niezbędna jest ściślejsza współpraca całego społeczeństwa — sektora publicznego i prywatnego, społeczności i organizacji pozarządowych. Będzie się to wiązało z opracowaniem programów stymulujących, które będą zachęcały do podejmowania wysiłków na rzecz zrównoważonej odbudowy, obejmujących projekty z zakresu zielonej infrastruktury i czystej energii. Będzie to wymagało partnerstwa między sektorem publicznym i prywatnym w celu podniesienia kwalifikacji pracowników dla eksplodującej gospodarki cyfrowej. Powinno to również wymagać stworzenia nowych mechanizmów ubezpieczeniowych od pandemii i nowych zagrożeń, które mogłyby pomóc w ustabilizowaniu firm podczas przedłużających się kryzysów.

Poniżej w tabeli znajdują się największe kryzysy, z jakimi w ostatnich latach mierzył się cały świat:

Kryzys Lata
Kryzys średniowiecznej gospodarki 1347-1351
Bankructwa Hiszpanii XVI-XVII w.
Tulipanomania  1636-1637
Kryzys gospodarczy 1857
Wielki kryzys gospodarczy 1929-1932
Kryzys naftowy 1973
Kryzys finansowy 2007-2009

 

Podsumowanie

Aby zbudować i utrzymać odporność, ważne jest, aby przedsiębiorstwa zwracały uwagę na wydarzenia o potencjalnie dużym wpływie w perspektywie krótkoterminowej i długoterminowe, aby być przygotowanym na skuteczne, kreatywne i wspólne reagowanie. 

Jest to niezbędne dla przedsiębiorstw i społeczności globalnej, aby w zrównoważony sposób radzić sobie z przyszłymi zagrożeniami i możliwościami, wzmocnić swoją odporność na przyszłe wstrząsy i dążyć do długoterminowego dobrobytu.

Halsey Andrews

„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *