Chaos na lotnisku w Dubaju, a w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Omanie nawiedzają śmiertelne burze

Chaos na lotnisku w Dubaju, a w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Omanie nawiedzają śmiertelne burze

przez Dawid Gretten, Franceska Gillette & Ruth ComerfordWiadomości BBC

Pojazdy jeżdżą po zalanych ulicach po ulewnym deszczu w Dubaju, 17 kwietnia 2024 r.
zdjęcie: AFP/Giuseppe Casassi

Ulewne deszcze nadal nawiedzały państwa Zatoki Perskiej, powodując śmiertelne powodzie i zakłócając loty na drugim pod względem ruchu lotnisku na świecie.

Międzynarodowy port lotniczy w Dubaju ostrzegł o „niezwykle trudnych warunkach” i zalecił niektórym pasażerom nieprzybycie na pokład ze względu na obszary podmokłe.

Na północy mężczyzna zginął, gdy powódź otoczyła jego samochód.

W Omanie ratownicy znaleźli ciało dziewczynki w stanie Saham, co od niedzieli zwiększyło liczbę ofiar śmiertelnych w kraju do 19.

Według danych FlightAware w środę odwołano około 300 lotów do i z międzynarodowego lotniska w Dubaju, głównego węzła przesiadkowego na wszystkie kontynenty, a setki innych lotów przełożono.

Lotnisko, które w zeszłym roku obsłużyło ponad 80 milionów pasażerów, ustępując jedynie Atlancie w Stanach Zjednoczonych, ostrzegło, że powrót do normalności zajmie „trochę czasu”.

W środę zalecono nie odwiedzanie Terminalu 1 bez potwierdzenia od linii lotniczych i unikanie wycieczek na lotnisko.

Emirates, główna międzynarodowa linia lotnicza z siedzibą w Dubaju, zawiesiła odprawę pasażerów wylatujących z tego miasta do czwartku (czasu lokalnego).

Władze ostrzegły, że spodziewanych jest więcej burz, ulewnych deszczy i silnych wiatrów, podczas gdy wiele nisko położonych obszarów nadal znajduje się pod wodą.

We wtorek Zjednoczone Emiraty Arabskie, północny sąsiad Sułtanatu Omanu, odnotowały najcięższe opady deszczu od czasu rozpoczęcia pomiarów 75 lat temu.

Narodowe Centrum Meteorologii ogłosiło, że na Khatm Al-Shakla w regionie Al-Ain w mniej niż 24 godziny spadło 254,8 mm.

Średnie opady w kraju wynoszą od 140 do 200 mm rocznie, podczas gdy Dubaj zwykle otrzymuje tylko 97 mm. Średnia miesięczna w kwietniu wyniosła zaledwie około 8 mm.

Materiał filmowy z centrum Dubaju pokazał dziesiątki zanurzonych pojazdów na zalanym odcinku Sheikh Zayed Road, a także długie korki w innych miejscach 12-pasmowej autostrady.

„To był kompletny chaos”.

Kate i Andrew Goldingowie byli jednymi z wielu brytyjskich turystów, którzy utknęli na głównym międzynarodowym lotnisku. Spędzili tam 12 godzin.

„Próbuję dostać się na inny lot” – powiedział BBC News 62-letni Andrew.

„Moja żona Kate stoi w kolejnej kolejce, gdy próbujemy zabezpieczyć nasze zakłady”.

Para z Kentów wybrała się na wakacje, aby uczcić 60. urodziny Kate. Andrew powiedział, że tej wycieczki „nigdy nie zapomni”.

„Myślę, że było gorzej, niż ktokolwiek się spodziewał, ale system na lotnisku całkowicie się zawalił, a Emirates, które uważam za jedną z najlepszych linii lotniczych – bez personelu, bez informacji, bez koordynacji, bez profesjonalizmu, bez opieki – bez katastrofy planowanie w liniach lotniczych… Zjednoczone Emiraty Arabskie są dziwne, duże firmy zwykle planują takie wydarzenia.

„To był kompletny chaos.

„Ludzie śpią na korytarzach, na podłogach, wszędzie pełno toreb jedzenia. To było naprawdę brudne doświadczenie”.

BBC News skontaktowało się z Emirates w celu uzyskania komentarza.

Samochody wjeżdżają na zalaną ulicę po ulewnych deszczach w Dubaju, 17 kwietnia 2024 r. Dubaj, centrum finansowe Bliskiego Wschodu, zostało sparaliżowane przez ulewne deszcze, które spowodowały powodzie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Bahrajnie, w wyniku czego 14 kwietnia w Omanie zginęło 18 osób i 15. (Zdjęcie: Giuseppe Cacace/AFP)

Samochody jeżdżą po zalanej ulicy po ulewnym deszczu w Dubaju, 17 kwietnia 2024 r.
zdjęcie: AFP/Giuseppe Casassi

„Pasażerowie krzyczą”

W innym miejscu lotniska Anne Wing z Rotherham w południowym Yorkshire wraz z mężem i trójką dzieci miała nadzieję polecieć na londyńskie lotnisko Heathrow.

Przybyli na lotnisko o 8:00 czasu lokalnego na lot o 11:25 i początkowo powiedziano im, że jest opóźniony o godzinę.

Powiedziała: „Od ósmej rano nie rozmawialiśmy z nikim z Emirates Airlines”.

Dodał: „Pasażerowie krzyczeli i buntowali się przy stanowisku komunikacyjnym, a nie było widać żadnych pracowników”.

Dodała: „To przerażające. Jesteśmy miażdżeni jak zwierzęta. To niebezpieczne i nieludzkie”. „To tu jest takie śmieszne”.

Powiedziała, że ​​jej rodzina nie jadła od pory lunchu i podano im jedynie „małe puszki wody”.

Z BBC skontaktowali się także pasażerowie, którzy zostali przeniesieni na inne lotnisko w Dubaju, znane jako Dubai World Central, i opisali podobne sceny oraz brak odpowiednich posiłków i wody.

W Dubaju nie zgłoszono żadnych ofiar śmiertelnych, ale starszy mężczyzna zginął, gdy jego samochód został zmieciony przez powódź w Ras Al Khaimah.

READ  Aktualizacja Covid-19: 16 kolejnych zgonów, 4869 przypadków społeczności, 370 osób hospitalizowanych

Pomimo spadku opadów w Dubaju we wtorek wieczorem Międzynarodowy Port Lotniczy w Dubaju ostrzegł o dalszych zakłóceniach i stwierdził, że występują zatory.

Silna burza, która rozpoczęła się we wtorek rano i trwała przez większą część dnia, zmusiła lotnisko do zawieszenia działalności na 25 minut, skierowania kilku przylatujących samolotów oraz odwołania szeregu lotów wewnętrznych i zewnętrznych.

Na filmach opublikowanych w mediach społecznościowych widać, jak samoloty przebijają się przez kilkucentymetrową warstwę wody, która pokrywa całą płytę postojową i pasy startowe lotniska.

„Obecnie doświadczamy znacznych zakłóceń pogodowych i stale współpracujemy z naszymi zespołami reagowania kryzysowego i partnerami serwisowymi, aby jak najszybciej przywrócić normalne działanie” – powiedziała na X, wcześniej na Twitterze.

Emirates, jedna z dwóch linii lotniczych ZEA i największa międzynarodowa linia lotnicza na świecie, poinformowała swoich klientów, że odprawa na lotnisku w przypadku wszystkich lotów została zawieszona do czwartku do godziny 9:00.

„Za żywą pamięć nie sądzę, żeby ktokolwiek kiedykolwiek widział takie warunki” – powiedział lokalnej stacji radiowej Dubai Eye Paul Griffiths, dyrektor generalny Dubai Airports.

„Setki innych pasażerów, takich jak ja, czekają na tym lotnisku od 10 do 16 godzin” – powiedział agencji prasowej Reuters inżynier oprogramowania Kanish Kumar Deep Barman, który utknął na lotnisku w drodze do domu do Indii. Niektórzy od 24 do 30 godzin.”

Krajowy Urząd Zarządzania Kryzysowego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wydał ostrzeżenie przed burzą i poprosił ludzi o pozostanie w domach. Rząd poprosił również swoich pracowników, aby pracowali z domu i zalecił szkołom prywatnym wprowadzenie nauczania na odległość.

W Ammanie ewakuowano do schronów ponad 1400 osób. W ramach środków ostrożności zamknięto szkoły i urzędy państwowe.

W niedzielę 10 uczniów w wieku od 10 do 15 lat oraz osoba dorosła zginęło, gdy ich autobus zanurzył się w wodach powodziowych, gdy próbował przejechać przez dolinę w dzielnicy Al Mudhaibi w prowincji Al Sharqiyah, około 115 kilometrów na południe od stolicy Maskatu.

Udało się uratować trójkę innych dzieci i kierowcę. Według doniesień dwóch z nich zostało przetransportowanych w bezpieczne miejsce drogą lotniczą po tym, jak zostali zmiecieni na odległość 600 metrów od autobusu.

READ  COVID-19: Pierwsza osoba w Nowej Zelandii podróżowała z Omicronem z Niemiec sześć dni temu

Rada Ministrów Sułtanatu wyraziła „zasmucenie” śmiercią ofiar i przesłała kondolencje rodzinom ofiar.

Opady deszczu były w Omanie rzadkością. Średnie roczne opady wahały się na północy od 150 do 300 mm, z których większość przypadała na burze przed- i pomonsunowe.

W godzinach następujących po powodzi niektórzy użytkownicy mediów społecznościowych błędnie przypisywali trudną pogodę wyłącznie niedawnym operacjom zasiewania chmur w kraju. Zasiewanie chmur, które ma miejsce, gdy samoloty rozpylają cząsteczki cząstek w celu wywołania deszczu, ma miejsce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od ponad 10 lat.

Eksperci jednak stwierdzili, że w najlepszym razie miałaby ona minimalny wpływ na burzę, a skupienie się na zasiewie chmur było „wprowadzające w błąd”.

Profesor Martin Ambaum z Uniwersytetu Zjednoczonych Emiratów Arabskich powiedział: „Zjednoczone Emiraty Arabskie mają operacyjny program zasiewania chmur, który ma zwiększyć opady w tej suchej części świata, jednak nie ma technologii, która byłaby w stanie wytworzyć lub nawet znacząco zmodyfikować tego rodzaju opady”. Uniwersytet w Reading.

Meteorolog BBC Matt Taylor zauważył, że burzy można było już się spodziewać.

„Już przed wydarzeniem oczekiwano, że będzie to ekstremalne zjawisko pogodowe [that don’t factor in potential cloud seeding effects] Prognozowaliśmy już, że w ciągu około 24 godzin będzie padać deszcz na cały rok.

„Skutki były znacznie szersze, niż się spodziewałem na podstawie samego zasiewu chmur – poważne powodzie dotknęły duże obszary od Bahrajnu po Oman”.

Ulewne deszcze spadły także w Arabii Saudyjskiej i Bahrajnie, gdzie na nagraniach wideo widać samochody utknięte na zalanych drogach.

Do powodzi przyczynia się wiele czynników, ale rosnące temperatury powietrza spowodowane zmianami klimatycznymi zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia ulewnych opadów.

Od początku ery przemysłowej świat ocieplił się już o około 1,1°C, a temperatury będą nadal rosły, chyba że rządy na całym świecie dokonają drastycznych cięć emisji.

Dodatkowe raporty Rosiny Saini i Jamesa Kelly’ego

-Ta historia została pierwotnie opublikowana przez BBC.

Pat Stephenson

„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *